Checklista för medlemsansökan

Inledning

Checklistan är för att en sökande ska få en överblick av de moment som finns i processen att bli medlem i Skolfederation. En del av processen handlar om att personen som skriver under avtalet har behörighet och att man redan från början vet vilka personer som är kontaktperson, teknisk kontakt och incidentansvarig.

Läs mer i Integritetspolicyn om hur federationsoperatören, Internetstiftelsen hanterar dina personuppgifter.

Bilden nedan illustrerar flödet i processen att ansöka om medlemskap.

1. En ansökan om medlemskap sker via formulär på webben. Säkerställ att alla uppgifter finns genom först läsa checklistan. Federationsoperatören granskar och godkänner.
  2. Avtalet skrivs under av Firmatecknare.
  3. När avtalet är underskrivet är organisationen en medlem i Skolfederation.
  4. a) En faktura skickas ut för medlemsavgiften till den nya medlemmens ekonomiavdelning.
    b) Medlemmen publiceras på www.skolfederation.se.
    c) Personen som angivits som teknisk kontakt får ett mejl som meddelar åtkomst till Federationsadmin för att hantera metadata. Där kan den tekniska kontakten lägga upp tekniska agenter för att delegera arbetet med att hantera metadata. Federationsoperatören godkänner första gången den nya medlemmen lägger upp metadata. Efter det sker uppdateringar automatiskt, förutsatt att inga ändringar görs i specifika fält. Då måste federationsoperatören godkänna.

Checklista

Checklistan finns också som en PDF som går att ladda ner och skriva ut.

Roll

Skolfederation tillåter två roller: Användarorganisation och tjänsteleverantör. Användarorganisation är en skolhuvudman och en tjänsteleverantör är en leverantör av digitala läromedel och prov. En tjänsteleverantör måste vara rekommenderad av en användarorganisation.

Jag är användarorganisation:

____ Liten användarorganisation (upp till 500 elever): 5 000 SEK/år.
____ Mellanstor användarorganisation (500-5 000 elever): 10 000 SEK/år.
____ Stor användarorganisation (mer än 5 000 elever): 20 000 SEK/år.

Jag är tjänsteleverantör och är rekommenderad av………………………………………….. :

____ Icke-kommersiell tjänsteleverantör: 500 SEK/år
____ Liten tjänsteleverantör (omsättning upp till 1MSEK/år): 5 000 SEK/år.
____ Stor tjänsteleverantör (omsättning mer än 1MSEK/år): 10 000 SEK/år.

Organisation

Skolfederation behöver veta ditt juridiska namn och organisationsnummer för att kunna fakturera medlemsavgiften.

____ Organisationens juridiska namn
____ Organisationsnummer

Firmatecknare

Medlemsavtalet ska skrivas under av en person med behörighet, firmatecknare är den person som har rätt att skriva under avtalet. Skolfederation kräver därför en delegationsordning för kommunal verksamhet. Skolfederation samlar in personuppgifter för att avtalet ska kunna skrivas under elektroniskt. Skolfederation kontrollerar alltid att undertecknande är en person med behörighet. Säkerställ att all nedan information finns tillgänglig innan du börjar fylla i formuläret. Skolfederation använder e-signering. Det innebär att firmatecknare undertecknar med BankID och för det behöver vi information om personnummer, e-postadress samt mobilnummer.

Är det en eller fler firmatecknare behöver du kontrollera att nedan uppgifter finns tillgängliga för samtliga.

____ Behörig firmatecknare, för- och efternamn. För kommunal verksamhet behövs en delegationsordning.
____ Delegationsordning
____ Personnummer för firmatecknare (för e-signering)
____ E-postadress (för e-signering)
____ Mobilnummer (för e-signering)

Kontaktpersoner

Skolfederation behöver veta vilka personer vi kan kontakta för hantering av medlemskap samt för tekniska frågor och om det sker en incident.

Huvudkontakt

Huvudkontakt är ofta samma person som fyller i medlemsansökan.

Teknisk kontakt

En teknisk kontakt hanterar metadata i federationsoperatörens självservicetjänst Federationsadmin. För att ge den tekniska kontakten åtkomst för att kunna logga in med BankID eller Freja eID+ behöver vi veta personnummer och mobilnummer.

____ Personnummer

Incidentansvarig

Federationsoperatören och Skolfederation behöver kunna kontakta en ansvarig person vid en eventuell incident.

Fakturauppgifter

Vänligen notera att för kommuner och landsting är det enligt lag obligatoriskt med e-faktura!

____ Fullständig fakturaadress inklusive referens.
____ GLN-nummer som anges vid e-faktura.
____ E-postadress för att Skolfederation ska kunna skicka en faktura via e-post.

Om något är oklar eller om du har fler frågor om varför vi samlar in alla uppgifter är du varmt välkommen att mejla oss: info@skolfederation.se.