Arrangera erfarenhetsutbyte

Här beskriver vi vad som krävs för att anordna ett erfarenhetsutbyte hos er och vad vi på federationsoperatören Internetstiftelsen kan hjälpa till med.

Varför erfarenhetsutbyte?

Skolfederations erfarenhetsutbyten är forum där man delar med sig och tar del av olika utmaningar och lösningar som är aktuella i arbetet med Skolfederation och skolans digitalisering. Erfarenheterna bidrar till att bygga upp vår gemensamma kunskapsbas och är av stor vikt för både de som just påbörjat sitt arbete och för de som kommit en bit på vägen i sitt arbete med att digitalisera skolan.

Ett erfarenhetsutbyte kan anordnas av alla användarorganisationer, oberoende av hur långt man har kommit i sin integration med Skolfederation eller i sin digitaliseringsstrategi för skolan.

Vilka deltar?

Vid tidigare erfarenhetsutbyten har deltagarna främst kommit från skolförvaltning, it och tjänsteleverantörer. I takt med att Skolfederation och användningen av digitala läromedel används allt mer ökar intresset från pedagoger och skolledare.

Erfarenhetsutbytena är öppna för alla, även om de flesta kommer från regionen där erfarenhetsutbytet hålls.

Vill ni anordna ett erfarenhetsutbyte?

Om ni vill veta mer eller vill anmäla ert intresse att vara värd för ett erfarenhetsutbyte får ni gärna kontakta oss på info@skolfederation.se. Vi utser en kontaktperson hos oss som är med genom planering, genomförande och uppföljning.

Det är viktigt att det är användarorganisationen som är arrangör då det är användarorganisationen som är medlem i Skolfederation.

Ladda ner en guide för dig som ska arrangera ett erfarenhetsutbyte

Vad kan federationsoperatören bistå med?

Nedan är några exempel på vad federationsoperatören kan hjälpa till med (beroende på behov och från fall till fall). Alla erfarenhetsutbyten sker på distans, till exempel i ett videokonferenssystem.

Planering

• Medverka i framtagandet av programmet
  • Bjuda in talare
  • Marknadsföra erfarenhetsutbytet bland Skolfederations medlemmar och intressenter
  • Presentera programmet och er som värd på Skolfederations webbplats
  • Administrera anmälningar
  • Skapa ett intresse bland lokal press för evenemanget
  • Producera mötet i ett videokonferenssystem (till exempel Teams eller Zoom)

Genomförande

• Hantera registrering av deltagarna
  • Federationsoperatören (Internetstiftelsen) kan medverka som talare och presentera Skolfederation

Efterarbete

• Följa upp i form av enkätundersökning
  • Hjälpa till med publicering av sändning och presentationer på Youtube och Skolfederations webbplats

Tidigare erfarenhetsutbyten

Här kan du läsa om tidigare genomförda erfarenhetsutbyten och ta del av material som producerats i form av anteckningar från diskussionstillfällen och presentationer.

För frågor eller mer information om erfarenhetsutbyten eller Skolfederation kontakta oss på e-post info@skolfederation.se.