skolfederationsnytt-logo.png
se_bild1.jpg

Svenskt Federationsforum 15 mars!

Det är ett stort intresse för Svenskt Federationsforum och eventet är fullbokat. Om du har missat att anmäla dig till dagen ber vi er skicka ett mail till info@skolfederation.se.

Agendan är satt, och vi börjar dagen med statusuppdatering för federationer. Södertälje kommun berättar om hur de planerar sitt införande av Freja eID bland annat inom skolvärlden för sina anställda  och elever. E-Legitimationsnämnden och Inera ger sin statusuppdatering och eftermiddagen bjuder på en demonstration av OpenID Connect. Evenemanget går av stapeln i IIS lokaler vid Hammarby Kaj 10D.

Vi kommer också under eftermiddagen, i mån av tid att ge utrymme för blixttal om ca 7min. Passa på att presentera din organisation.

Skolfederation efterlyser skolhuvudmän för implementering

Vi har tidigare berättat om vårens implementation av "Användare och grupper i digitala läromedel". Syftet är att etablera en branschstandard för utbyte av provisionerings-information mellan skolhuvudmän och leverantörer.

För att implementationen ska få en bred förankring efterlyser Skolfederation engagerade skolhuvudmän och integratörer som vill vara med och utveckla tillsammans med tjänsteleverantörerna. Flertalet av dessa menar att när det finns ett uttalat behov är det lätt att allokera medel för utveckling.

Det är ett viktigt projekt som kan komma att förenkla mycket för lärare i hanteringen och administrationen av användare och grupper i digitala läromedel.
Meddela gärna intresse genom att maila info@skolfederation.se.

Skolfederationskurser

Det finns ytterligare ett kurstillfälle den 26 april för Skolfederations introduktionskurs. Kursen ger ett bra tillfälle att förstå vad en federation är och varför det är bra med standarder. En stor vinst är att Skolfederation innebär så kallad "Singel sign on", det vill säga ett lösenord till alla digitala läromedel. Det kommer både elever och lärare till godo!

Läs mer och anmäl dig här.

Du kan följa och dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter med: #skolfed @skolfederation på twitter (eller på facebook.com/skolfederation).

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS - Internetstiftelsen i Sverige.

iis_logotyp.png