skolfederationsnytt-logo.png

klister.jpg

Nytt år och Skolfederation blickar framåt

Välkommen till ett nytt år med många spännande händelser att se fram emot!

Skolfederation har under förra året ökat med nya medlemmar och idag räknar vi till så många som 216 stycken. Vi hoppas att tillströmningen fortsätter så fler kan få tillgång till singel sign on och med bara några få klick kunna navigera sig vidare till sina digitala läromedel!

Extra kurstillfälle i Hässleholm

Passa på att anmäla dig till det extrainsatta kurstillfället i Hässleholm den 6 februari. Kursen går av stapeln i AV Media Skånes lokaler. Även om kursen innehåller en del teknik är den riktad till alla som arbetar med skolutveckling kopplad till digitalisering som i praktiken innebär all skolutveckling. Den är även avsedd för tjänsteleverantörer som vill ansluta sin tjänst till Skolfederation. Tipsa gärna om kursen!

Den 8 februari går motsvarande ordinarie kurs i Stockholm, i IIS lokaler vid Hammarby Kaj. Läs mer och anmäl dig här

SCIM och skolschema SS 12000

Arbetet med standarden SCIM och SS 12000 börjar få spridning och det är fler som visar intresse. Så fort den nya standarden släpps av SIS kommer Skolfederation att kontakta alla som är med i pågående POC och erbjuda fortsatt uppföljning, och där Skolfederation har möjlighet att koordinera informationen och underlätta en praktisk implementation. Ett spännande projekt som berör många.

Digitala nationella prov

Från hösten 2018 är det obligatoriskt att i årskurs 9 och i gymnasial utbildning använda dator eller eller annan digital enhet när elever gör delprov som prövar skriftlig framställning i svenska, svenska som andra språk och engelska. Skolverket kommer att från hösten 2018 genomföra försöksverksamhet med ett urval skolor att stegvis införa digitala prov.

För att stötta skolor kommer Skolverket bland annat att dela med sig av information om försöksverksamheten och beskriva kraven på it-miljön för att proven ska kunna genomföras.

Skolfederation kommer såklart att följa försöksverksamheten och hålla våra läsare uppdaterade.

Det här och mycket till gör 2018 till ett år att verkligen se fram emot! Häng med oss genom nyhetsbrevet men också via www.skolfederation.se.

Du kan följa och dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter med: #skolfed @skolfederation på twitter (eller på facebook.com/skolfederation).

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS - Internetstiftelsen i Sverige.

iis_logotyp.png