skolfederationsnytt-logo.png

jul.jpg

God Jul och Gott Nytt år!

Vi önskar en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år till våra medlemmar och alla som på olika sätt bidrar till Skolfederation.

Det har varit ett händelserikt år med både erfarenhetsutbyten och Internetdagar - men också en digitaliseringsvision för skolan från regeringen att sätta sig in i.

Vi hoppas att 2018 blir ett år med många aktiviteter som gör att Skolfederation kan utvecklas och bli vad medlemmarna behöver. Det finns många engagerade och drivande aktörer som brinner för stabila standarder och säkra single sign on-inloggningar. Framför allt kommer utvecklingen av administration av elever och grupper i läromedel att fortsätta. Standarden SS 12000 kommer att underlätta en ibland något krånglig hantering och alla som känner ett engagemang är välkomna att delta i arbetet!

Nya kurstillfällen 2018

Det finns redan nu två nya kurstillfällen inplanerade under våren 2018 som hålls i IIS lokaler vid Hammarby Kaj i Stockholm. Dessutom finns ett extrainsatt kurstillfälle i Hässleholm den 6 februari. Den kursen går av stapeln i AV Media Skånes lokaler och passa gärna på att anmäla dig redan nu. Tipsa också andra som har nytta av kursen!

Bli medlem!

Att vara medlem i Skolfederation har många fördelar. Den största och kanske viktigaste fördelen ger effekt i klassrummet. När lärarna genom singel sign-on slipper hantera elevernas inloggningar till alla olika läromedel sparar man värdefull tid som istället ägnas åt eleverna! Se filmen här om fördelarna med Skolfederation.

IIS stöder Unicefs arbete i jul!

Den här julen har IIS valt att skänka pengar till Unicef och deras långsiktiga arbete för alla barns rätt att få sina grundläggande behov tillgodosedda.

Du kan följa och dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter med: #skolfed @skolfederation på twitter (eller på facebook.com/skolfederation).

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS - Internetstiftelsen i Sverige. Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png