skolfederationsnytt-logo.png

poc-skoladmin-scim.jpg

Redo att skicka data

Utvecklingsprojektet där huvudmän och leverantörer samverkar för att implementera SIS standard för administration av elever och grupper i digitala läromedel går vidare. Målsättningen är att på Internetdagarna 21 november kunna visa upp färdiga lösningar.

Under sommaren har en viktig pusselbit fallit på plats då ett moduluppbyggt program (en SCIM-klient) skapats av Max Wällstedt, på bilden flankerad av Palle Girgensohn från SIS och Bengt Wällstedt, IT-samordnare i Ängelholms kommun.

Klienten presenterades under en workshop hos IIS den 21 augusti. Programmet är en förutsättning för att kunna testa det koncept som ligger till grund för lösningen av ett informationsutbytessystem mellan huvudmän och leverantörer. Det här innebär att arbetsgrupperna nu kan sätta igång med att sätta upp servrar och skicka data.

Den som är intresserad av hur SCIM-klienten ser ut hittar den i github
här.

kalexanderson-tonymccarrick-bw3.jpg

Viktig konferens du inte får missa!

Som vi tidigare tipsat om så arrangerar Botkyrka kommun tillsammans med IIS ett erfarenhetsutbyte och nu är det klart att konferensen kommer att fokusera på på förändringstakten när det kommer till skolans digitalisering, digitala ekosystem och lärande. Representanter från Skolverket och SKL har sin givna plats i programmet!

Ordförande i utbildningsnämnden Botkyrka kommun, Emanuel Ksiazkiewicz, berättar hur det kommer sig att just de har kommit en bra bit på vägen, vilka framgångsfaktorerna är och hur man tar sig an de utmaningar som ligger framåt. Vi träffar även pedagoger, IT-avdelningen och IT-strateg för Utbildningsförvaltningen Tony Mc Carrick (bilden).

Keynote: Kristina Alexanderson, IIS (bilden) som har en hel del att säga när det gäller lärande i en digital värld, inte minst ur skolelevernas perspektiv.

Kom och delta på plats! Programmet ser du här och uppdateras löpande. Det är kostnadsfritt för alla att delta men anmälan krävs.

När: Torsdagen den 14 september
Var: Hallunda Folkets Hus, Norsborg.

Anmäl dig här senast den 7 september.

Informationsträff i Skåne

Passa på att lära dig mer om Skolfederation i Hässleholm på eftermiddagen den 7 september! Då arrangerar AV Media Skåne tillsammans med IIS en informationsträff där du även kan ställa frågor och nätverka med andra deltagare.

Träffen hålls av Bengt Wällstedt, som arbetat med implementering av Skolfederation i Ängelholms kommun, tillsammans med Agneta Wistrand från IIS. Både verksamhets- och IT-sidan har nytta av att delta.

När: Torsdag den 7 september, kl. 13.00 - 16.00
Var: AV Media Skånes lokaler på Finnjagatan 44, Hässleholm
För vem: Alla som önskar en single sign-on inloggning till alla digitala tjänster.

Anmäl dig här, senast den 4 september. Kostnadsfritt.

Tipsa dina vänner om nyhetsbrevet!

Ungefär en gång per månad skickar vi ut ett nyhetsbrev med aktuella nyheter om skolans digitala infrastruktur och Skolfederation. Tipsa dina vänner och kollegor om att anmäla sig på webbplatsen här för att få brevet direkt i e-postlådan. (Där finns även tidigare nyheter sammanfattade.)

Du kan alltid dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter med #skolfed eller @skolfederation på twitter. Följ oss gärna på facebook.com/skolfederation

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS - Internetstiftelsen i Sverige.

iis_logotyp.png