skolfederationsnytt-logo.png

skolfederation-botkyrka-utbildning.jpg

Digitala ekosystem i utbildningen

Botkyrkas utbildningsförvaltning har tillsammans med sin IT-avdelning sedan 2015 arbetat med att utveckla ett digitalt ekosystem. Här strävar man efter att ha en samlad inloggning till skolans alla digitala resurser. Det digitala ekosystemet innebär att elever och pedagoger nu kan komma åt tjänster och läromedel oberoende av tid, plats och digital plattform med ett inlogg.

- Vi ser detta som ett led i vårt arbete för ökad tillgänglighet och likvärdighet, säger Tony Mc Carrick (bilden), IT-strateg på Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun. Efter att vi har arbetat med det här under ett par år har vi nu kunnat utveckla och vässa strategin ytterligare.

Mer om hur Botkyrka, som är en av tjugo kommuner i SKL:s satsning Smartare Välfärd, arbetar praktiskt och hur deras nya strategi ser ut presenteras i Hallunda Folkets Hus den 14 september (se nedan).

Erfarenhetsutbyte med Botkyrka kommun

Botkyrka kommun arrangerar tillsammans med IIS ett erfarenhetsutbyte om digitaliseringen i skolan, lärande och Skolfederation.

Botkyrka delar med sig av sina erfarenheter samt hur de arbetar med sitt digitala ekosystem nu och framåt. Både Skolverket och SKL medverkar på plats och informerar om senaste nytt.

Från IIS kommer förutom federationsoperatören även Kristina Alexandersson som driver det landsomspännande skolprojektet Webbstjärnan och som kommer att tala på temat lärande i en digital värld. Programmet ser du här (uppdateras löpande).

- Självklart kommer det att finnas åtskilliga möjligheter till nätverkande med andra deltagare och leverantörer som arbetar med Skolfederation, hälsar Agneta Wistrand, IIS (bilden).

Evenemanget vänder sig till alla med intresse för skolans digitala infrastruktur. Huvudmän, användarorganisationer och tjänsteleverantörer som är, eller planerar att bli, medlemmar i Skolfederation bör inte missa detta tillfälle att delta.

Det är kostnadsfritt för alla att delta men anmälan krävs!

När: Torsdagen den 14 september 2017
Var: Hallunda Folkets Hus, Norsborg.
Anmäl dig här senast den 7 september.

Introduktionskurs i Skolfederation

Höstens första kurstillfälle är tisdag 5 september. Kursen består i en heldag kl 9.00-16.00 i IIS lokaler och är kostnadsfri för medlemmar. Lunch ingår.

Efter kursen har du en grundläggande förståelse för Skolfederationens uppbyggnad, standarden SAML 2.0 och tekniken för federerad inloggning och single sign-on. Du vet även hur man planerar för införande, är orienterad om säkerhets- och ansvarsfrågor och känner till var man hittar viktig information och dokumentation.

Just nu finns det platser kvar - anmäl dig snarast (eller tipsa gärna en kollega)!

Du kan alltid dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter med #skolfed eller @skolfederation på twitter. Följ oss gärna på facebook.com/skolfederation

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

iis_logotyp.png