skolfederationsnytt-logo.png

mora-orsa-alvdalen-skolfederation.jpg

Nya medlemmar från Dalarna

Välkomna Mora, Orsa och Älvdalen som medlemmar i federationen! Tillsammans har de tre kommunerna närmare 5 700 användare inom skolan, varav cirka 4 500 elever, som snart kommer att kunna logga in med single sign-on.

Mora var den första kommunen i Sverige som skaffade Office365, berättar verksamhetsutvecklare Pontus Bråmer (till vänster i bild). För IT-arkitekt Peter Ehlin (till höger) står även tjänsten sjukanmälan med bank-id på agendan, vilket kommer att innebära en stor avlastning för administrationen.

Örnsköldsviks kommun och AV Media Skåne har också anslutit till Skolfederation sedan det senaste nyhetsbrevet skickades ut.

En bästa praxis för svensk elevlegitimation

Behovet av säker identifiering och tvåfaktorsinloggning har under våren diskuterats i Skolfederations forum. Därför höll IIS i maj en workshop på temat med deltagare från leverantörer, integratörer, skolhuvudmän, Skolverket, SKL, E-legitimationsnämnden, Sunet och IIS.

En bästa praxis utifrån skolans specifika behov och krav på en möjlig nationell elevlegitimation skulle kunna vara en viktig del i kunskapsuppbyggnaden och kvalitetsarbetet bland skolhuvudmän samt underlätta vid upphandlingar.

– Vi kommer nu att kontakta skolhuvudmän och integratörer för att höra om deras intresse att delta i ett pilotprojekt. Vi återkommer med förslag till fortsättning, meddelar Agneta Wistrand, tjänsteägare för Skolfederation. Intresserade att kan även anmäla sitt intresse direkt till oss på: info@skolfederation.se

Utvecklingsprojekt i Skolfederation

I Skolfederations olika forum dyker det upp förfrågningar om att hjälpa till med angränsande frågor som inte är en del av federationsoperatörens direkta uppdrag. Som en del av pusslet att skapa grundläggande tekniska förutsättningar för skolan vill vi såklart vara behjälpliga i de fall när vi har möjlighet att lyfta viktiga frågor, sammanställa information och driva på utvecklingen.

Aktuella ämnen och projekt publicerar vi nu samlat på webbplatsen under avdelningen utveckling. Titta in här för att hålla dig uppdaterad med vad som är på gång inom app-inloggning med mera: Skolfederation.se/aktuellt/utveckling

mingla-iis-hammarby_kaj.jpg

Invigningsmingel får nytt datum: 13 juni

I förra nyhetsbrevet bad vi er att lägga ett datum på minnet för ett mingel i IIS:s nya lokaler på Hammarby Kaj 10D. Glöm det datumet. Nu är det tisdagen den 13 juni från kl. 16.00 som gäller för mingel hos federationsoperatören!

Ett utmärkt tillfälle att hälsa på hos IIS och Skolfederation, ställa frågor och att nätverka.
(I huset finns även Goto 10 för den som är nyfiken på IIS nya mötesplats.)

Svenskt federationsforum kör i gång redan kl 15.00 för alla som är intresserade av att ta del av det senaste från bland andra IIS federationer.

Anmäl dig här!

Du kan alltid dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter med #skolfed eller  @skolfederation på twitter. Följ oss gärna på facebook.com/skolfederation !

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS - Internetstiftelsen i Sverige. Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png