skolfederationsnytt-logo.png

skolfed_habo-100e.jpg

Håbo blev kommun nr.100

Skolfederation har i skrivande stund 189 medlemmar och Håbo, även känt som Bålsta, blev den 100:e kommunen att gå med i federationen. Nu kommer ytterligare 2 200 skolbarn att få en enklare inloggning med hjälp av Skolfederation! Hurra! (På bilden välkomnar Skolfederations Agneta Wistrand IKT-pedagogen Mari Palm på Håbo kommun.)

Nya medlemmar är också kommunerna Orust, Finspång och Norrköping samt tjänsteleverantörerna Dugga, GotIT, Studi.se och Qlear.

Ny standard om livscykelhantering

Vi får ofta frågor kring hantering av elevregister, användarkonton och förpopulering: "Vad gör man med kontona när elever byter skola mitt i en termin?" eller "Hur ska man kunna lägga upp arbetet online innan eleverna finns registrerade i tjänsten?" Nu kommer SIS, Swedish Standards Institute, med en standard som bland annat tar upp livscykelhantering och förpopulering av konton: SIS/TK 450/AG 09 · Skolschema.

Standarden ska ut på remiss men redan den 15 mars kommer Palle Girgensohn från arbetsgruppen på SIS och presenterar underlaget hos IIS i Stockholm. Här har du chansen att få en förhandstitt samt att ställa frågor! Anmäl dig här. (Antalet platser är begränsat.)

gsuite-alingsas-play.jpg

Tips från medlemmar!

Gänget bakom Arena för lärande i Alingsås visar här i en video hur de har kopplat Google Chromebook och G-Suite med Skolfederation i grunden. (Vill du veta mer om hur du kan ställa in G-suite så går det bra att kontakta: christian.alfredsson@alingsas.se)

Nästa grundkurs i Skolfederation: 19 april

Det sista kurstillfället före sommaren är onsdagen den 19 april i IIS nya lokaler på Hammarby Kaj 10. Kursen består i en heldag kl 9.00-16.00 och är kostnadsfri för medlemmar. Lunch ingår.

Efter kursen har du en grundläggande förståelse för Skolfederationens uppbyggnad, standarden SAML 2.0 och tekniken för federerad inloggning och single sign-on. Du vet även hur man planerar för införande, är orienterad om säkerhets- och ansvarsfrågor och känner till var man hittar viktig information och dokumentation.

Läs mer och anmäl dig till kursen!

Du kan alltid dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter: #skolfed eller  @skolfederation (och följa facebook.com/skolfederation)!

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS - Internetstiftelsen i Sverige. Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png