skolfederationsnytt-logo.png

Nedräkning till Internetdagarna 2016!

moderatorer_internetdagarna.jpg

Välkommen till Digitaliseringens möjligheter i skolans värld! En heldag om strategier, beställarkompetens, initiativ och verktyg för en smartare skola.

Först ut i spåret är "Strategier för nationella och lokala insatser" och dagens moderator Marie Spetz (bilden). Marie har varit involverad i de flesta nationella satsningar som gjorts kring IT i skolan och har även lett projektet med att implementera skolportalen i Helsingborg och som är ett av Skolfederations goda exempel.

Under det här passet berättar Peter Karlberg (till höger på bilden) från Skolverkets utvecklingsavdelning om Skolverkets vision för 2017-2020 och de nationella strategier som krävs. I visionen vill man ta tillvara digitaliseringens möjligheter så att resultaten förbättras och verksamheten effektiviseras. IT-strategen Tony Mc Carrick visar sedan hur man i Botkyrka förverkligat detta och nu bygger ett digitalt ekosystem.

Vinnarna av förvaltningspriset eDiamond Award

Från Alingsås kommun och det uppmärksammade projektet Arena för lärande kommer IT-arkitekten Christian Alfredsson och projektledaren Jonatan Lindholm. De berättar hur och varför de valde att i nära samarbete med de verksamheter som ska använda systemen, bygga en skolportal med öppen källkod.

Ingen Skolfederation utan samverkan och standard!

Vi får bland annat veta hur ett samarbete mellan ett antal mindre kommuner ledde fram till att de gick ihop och bildade en egen gränsöverskridande "IT-avdelning".

Hur förbättrar vi beställarkompetensen?

Mats Östling (till vänster på bilden) leder en panel om beställarkompetens med bland andra tidigare nämnda Jonathan Lindholm, Tony Mc Carrick samt Johanna Karlén, SKL, som fått svenska skolor att ta "IT-tempen" med LIKA-verktyget (ett stöd för rektor, förskolechef och förvaltning att fokusera på rätt saker, att prioritera insatser och aktiviteter).

Vi ses och hörs om en vecka!

Det finns ett begränsat antal platser kvar så aldrig har väl uppmaningen "Köp din biljett här och nu!" varit mer aktuell! (För medlemsrabatt använd kod: 2016IND).

Besök gärna Skolfederation i monter 6, i hörnet mellan stora konferenssalen och glasväggen mot Stadshuset, hälsar Anna och Sofie.

Du kan följa konferensen och dela med dig av reflektioner, funderingar och insikter med: #skolfed #IND16 @skolfederation (eller facebook.com/skolfederation)

För den som har möjlighet att spendera även måndagen på Internetdagarna kan vi tipsa om Skolan och datalagring i molnet, personlig integritet och säkerhet, samt en bonus-session med Edward Snowden via länk!

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS - Internetstiftelsen i Sverige. Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png