skolfederation_logotyp.jpg

strawberries_by_peter_lindberg.gif

Bild: Strawberries av Peter Lindberg. CC BY 2.0.

171 medlemmar i Skolfederation

Äntligen är sommaren här och vi på Skolfederation glädjer oss åt att kunna frossa i jordgubbar, färskpotatis och annat gott som sommaren bjuder på. Nästan halva året har gått och vi är nu 171 medlemmar i federationen. Det firar vi med ett extra stort lass röda bär. Är du ute efter en ny samarbetspartner så finner du alla medlemmar listade på vår webb. Med detta vill vi också passa på att önska er en fantastisk sommar!

iis_kurs.gif

Nya kurstillfällen i höst

Nu har vi spikat höstens datum för Skolfederations kurser. Kurserna vänder sig till dig som arbetar med skolförvaltning, IT eller som tjänsteleverantör till skolan och vill lära dig vad Skolfederation är, hur federationen fungerar och hur man kommer igång som medlem. Kurserna är kostnadsfria för Skolfederations medlemmar. Läs mer om kursernas innehåll.

globe_demo.gif

Hur står det till med den personliga integriteten?

Det är titeln på det delbetänkande som Integritetskommittén på regeringens uppdrag nyligen redovisat. Skolfederation är en av komponenterna som undersökts i kartläggningen av skolområdet och kommittén beskriver federationen som ett intressant exempel eftersom den kan ge ett förbättrat integritetsskydd för eleverna samtidigt som den också underlättar skolsektorns hantering av elevernas personuppgifter. Läs mer om betänkandet här.

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS – Internetstiftelsen i Sverige.
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png

Vill du inte ha nyhetsbrevet, avprenumerera här.