skolfederation_logotyp.jpg
kurs_pa_iis.jpg

Vårens sista kurstillfälle

Nu är det sista chansen i vår att gå Skolfederations introduktionskurs. Kursen är till för dig som vill lära dig mer om vad Skolfederation är och hur man kommer igång som medlem. Under kursen får du veta mer om tekniken för Skolfederation och hur man planerar för införande. Kursen är kostnadsfri för Skolfederations medlemmar. 11 maj är datumet du ska lägga in i kalendern - anmäl dig här!

erfa a-ås_publik.jpg

Filmklipp från erfarenhetsutbytet

Erfarenhetsutbytet i Alingsås den 7 april blev en succé. Alingsås kommun gav en mycket uppskattad presentation om arbetet med införandet av Skolfederation och skolportalen Arena. Skolverket var också på plats och presenterade den nya nationella strategin för skolans digitalisering som precis lagts fram för regeringen. Strategin ska gälla fram till år 2022 och vi blir glada av att läsa att de vill verka för en samlad anslutning till Skolfederation. Hela evenemanget filmades och klippen ligger nu på vår webb för er som inte hade möjlighet att närvara. Se filmklippen från erfarenhetsutbytet!

sundsvall_karta.gif

Sundsvall har skalat upp eduroam

Sundsvall var en av de första kommunerna som anslöt sig till eduroam och under lärarkonferensen Mittlärande för en tid sedan lanserade de eduroam i stor skala i kommunen. 1500 accesspunkter är nu fördelade över olika verksamhetslokaler i kommunen och tjänsten ökar tillgängligheten och likvärdigheten för alla elever i kommunen. Läs mer om hur din kommun kan ansluta sig till eduroam.

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS – Internetstiftelsen i Sverige.
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png

Vill du inte ha nyhetsbrevet, avprenumerera här.