skolfederation_logotyp.jpg
jul.jpg

Vi önskar alla medlemmar en god jul!

Även så här i slutet av året kan vi glatt meddela att det trillar in nya medlemmar. För ett år sedan var vi 69 stycken. I skrivande stund är vi uppe i hela 142 medlemmar! Vi vill därför passa på att önska en högst angenäm julhelg med allt vad det innebär.

En glädjande nyhet så här innan årsskiftet är att det i samråd med Skolfederations referensgrupp har bestämts att utöka Skolfederations medlemsbegrepp till att omfatta även utbildningsanordnare som bedriver utbildningar vid vilka studiestöd kan lämnas. Vi ser nu fram emot att kunna välkomna nya medlemmar som jobbar med kommunala vuxenutbildningar samt yrkesutbildning.

kurs_pa_iis.jpg

Ny introduktionskurs till Skolfederation

Den 27 januari erbjuder vi en endagskurs för dig som arbetar med skolförvaltning, IT eller som tjänsteleverantör till skolan. Under dagen i Stockholm får du lära dig vad Skolfederation är, hur federationen fungerar och hur man kommer igång som medlem. Du hittar kursbeskrivning och mer information genom att klicka här

internetdagarna_publik.jpg

Återupplev Svenskt federationsforum

Den 24 november arrangerade Skolfederation tillsammans med de andra federationerna Sambi, Swamid och Svensk e-legitimation en heldag på Internetdagarna. Det blev en heldag om identitets- och behörighetsfederationer med goda exempel på hur man kan förenkla informationsåtkomst mellan organisationer. Allting filmades och går att se i efterhand.

peter_karlberg.jpg

Skolfederation sänker trösklarna

Enkel åtkomst till de digitala resurser man behöver är av stor betydelse. Därför är Skolfederation en värdefull komponent i den svenska skolan, menar Peter Karlberg på Skolverket. Läs intervjun med honom på vår webbplats.

booksandcomputer.jpg

Undersökning om utbildning på nätet

IIS undersöker intresset för en framtida tjänst som kan erbjuda dig utbildning på nätet. För att tjänsten ska gynna så många som möjligt genomför vi nu en bred undersökning för att identifiera vilka grupper av användare som har störst nytta av en sådan tjänst. Vill du delta i undersökningen? Det tar en minut och görs här.

radda_barnen.jpg

Årets julklapp: ingenting

IIS som är federationsoperatör för Skolfederation har i år köpt julgåvobevis från Rädda Barnen. Dessa innehåller absolut ingenting till våra nära och kära – men desto mer till barn som är på flykt. En gåva till Rädda Barnen gåva gör stor nytta för barn som tvingats lämna sina hem på grund av krig och katastrofer. Läs mer om arbetet här.

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS – Internetstiftelsen i Sverige.
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png

Vill du inte ha nyhetsbrevet, avprenumerera här.