skolfederation_logotyp.jpg
boden_stad.jpg

Dags för erfarenhetsutbyte i Boden!

Den 27 oktober står Bodens Kommun värd för ett erfarenhetsutbyte. Dagen kommer att kretsa kring federationer i det kommunala perspektivet, praktiska erfarenheter av Skolfederation samt användarerfarenheter från Boden och andra skolhuvudmän. Dessutom kommer Peter Karlberg från Skolverket att prata om digitala lärresurser och verktyg i skolan. Här hittar du programmet (som uppdateras löpande).

Evenemanget vänder sig till skolhuvudmän och e-tjänsteleverantörer som är eller planerar att bli medlemmar i Skolfederation. Det är gratis att delta. Anmäl dig här.

stefan_svanberg.jpg

Federationslösningar förenklar för Boden

Digitaliseringen inom skolan slår nu igenom, vilket innebär att både antal och utbud av digitala tjänster efterfrågas i allt större utsträckning. Stefan Svanberg som är IT-ansvarig på utbildningsförvaltningen i Bodens Kommun hoppas att erfarenhetsutbytet i Boden den 27 oktober blir startskottet för ett samarbete mellan kommuner kring federationstjänster i Norrland. Läs mer på vår webbplats

publik_internetdagarna560x318.jpg

Svenskt federationsforum på #IND15

Den 24 november kommer Skolfederation tillsammans med de andra federationerna Sambi, Swamid och Svensk e-legitimation att under en heldag presentera och diskutera viktiga aktuella frågor om federativa lösningar. Det blir en heldag om identitets- och behörighetsfederationer med goda exempel på hur de kan förenkla informationsåtkomst mellan organisationer. Vi ses på Internetdagarna, Sveriges viktigaste mötesplats för alla som jobbar med internet. Läs mer och köp din biljett här

Intresserad av andra federationer?

Prenumera på nyhetsbrevet för Sambi (Samverkan för behörighet och identitet inom hälsa, vård och omsorg), som är ett infrastrukturellt nav för den svenska vård- och omsorgssektorn. Lär dig mer om Sambi på sambi.se

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS – Internetstiftelsen i Sverige.
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png

Vill du inte ha nyhetsbrevet, avprenumerera här.