skolfederation_logotyp.jpg
skolfederationsdagen_scen_560x318.jpeg

Filmer från Skolfederationsdagen

"Det här fick oss att bestämma oss för att gå med i Skolfederation" sa en av deltagarna efter förra veckans Skolfederationsdag. Missade du den? Du hittar alla filmade presentationer i den samlade spellistan på Youtube. Under dagen diskuterades hur användningen och vidareutvecklingen av Skolfederation bör se ut för att ge skolan den största möjliga nyttan.

boden.jpg

Erfarenhetsutbyte i Boden

Den 27 oktober står Bodens kommun värd för ett erfarenhetsutbyte. Dagen kommer att kretsa kring federationer i det kommunala perspektivet, praktiska erfarenheter av Skolfederation samt användarerfarenheter från Boden och andra skolhuvudmän. Dessutom kommer Peter Karlberg från Skolverket att prata om digitala lärresurser och verktyg i skolan. Här hittar du programmet (som uppdateras löpande).

Evenemanget vänder sig till skolhuvudmän och e-tjänsteleverantörer som är eller planerar att bli medlemmar i Skolfederation. Det är gratis att delta. Anmäl dig här.

skolfederationsdagen_mingel_560x318.jpeg

Hur kommer man igång som medlem?

Den 13 oktober arrangerar Skolfederations federationsoperatör en endagskurs för dig som arbetar med skolförvaltning, IT eller som tjänsteleverantör till skolan. Här får du lära dig vad Skolfederation är, hur federationen fungerar och hur man kommer igång som medlem. Läs mer om kursen.

Kursen arrangeras i IIS lokaler på Ringvägen 100 i Stockholm och är gratis för medlemmar i Skolfederation. Övriga betalar 2500 kr exkl. moms. Anmäl dig här.

publik_internetdagarna560x318.jpg

Svenskt federationsforum på #IND15

Den 24 november kommer Skolfederation arrangera en heldag om identitets- och behörighetsfederationer och hur de kan förenkla informationsåtkomst mellan organisationer på Internetdagarna, Sveriges viktigaste mötesplats för alla som jobbar med internet. Läs mer och köp din biljett här!

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS – Internetstiftelsen i Sverige.
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png

Vill du inte ha nyhetsbrevet, avprenumerera här.