skolfederation_logotyp.jpg
skolfed_nyhetsbrev_aug_ipad.jpg

Skolfederationsdagen 16 september

På Skolfederations årligt återkommande kostnadsfria seminarium diskuteras användning och vidareutveckling av Skolfederation för att ge bästa möjliga nytta för den svenska skolan. Seminariet ger dig möjlighet att ta del av erfarenheter från de som kommit längst i användandet av Skolfederation, få svar på frågor och knyta nyttiga kontakter.

skolfed_nyhetsbrev_aug_login.jpg

Framtiden för app-inloggning

OpenID Connect är definitivt framtiden för appinloggning. Det menar Roland Hedberg på det svenska universitetsdatanätverket Sunet. Samtidigt menar han att det stora arbetet är att sätta upp identitetsleverantörer och att skapa en identitetsfederation, inte vilket protokoll man använder. Läs hela intervjun här

skolfed_nyhetsbrev_aug_klistermarken.jpg

Introduktionskurs till Skolfederation

Vår nya endagskurs är skräddarsydd för dig som arbetar med skolförvaltning, IT eller som tjänsteleverantör till skolan och vill lära dig vad Skolfederation är, hur federationen fungerar och hur man kommer igång som medlem. Kurstillfällen publiceras löpande i Skolfederations kalendarium

PS.

Du har väl inte missat att Skolfederations webbplats har fått ett ansiktslyft? Kika in på skolfederation.se och skicka gärna synpunkter och förslag till: info@skolfederation.se

Skolfederation tillhandahåller en infrastruktur för inloggning som gör e-tjänster enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor.

Skolfederation drivs av IIS – Internetstiftelsen i Sverige. Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation.

iis_logotyp.png

Vill du inte ha nyhetsbrevet, avprenumerera här.