skolfederation_logotyp.jpg

skolfederation_ill.jpg

Inom ramen för SIS kommitté IT-standarder för lärande initierade Patrick Lindén tillsammans med ett antal organisationer det som kom att bli Skolfederation. I en intervju på vår webbplats ger han sin syn på utvecklingen kring e-förvaltningsfrågor för skolområdet och hur federativa lösningar kan snabba på utvecklingen, både hos läromedelsproducenter och på plats i kommunerna. Läs mer här

Möt Skolfederations första friskolemedlem

kunskapsskolan.jpg

Kunskapsskolan blev nyligen medlemmar i Skolfederation. I en intervju berättar organisationens IT-chef Ingemar Ladekrans om sin syn på digitala hjälpmedel, som han beskriver som ett komplement i utbildningsresan och inte själva färdmedlet som används. Du hittar intervjun här.

Kommunal wifi-samverkan i fokus i Linköping

staffan_skolfederation_lkpg.jpg

När Linköpings kommun inledde ett samarbete med stadens universitet 2013 var man bland de första kommunerna i Sverige att arbeta med ett lärosäte kring eduroam. Nu vill fler följa efter. Nyligen genomfördes ett halvdagsseminarium i Linköping om eduroam och Skolfederation. Mantrat för dagen var ”open your laptop and be online”. Läs mer här.

Hjälp oss att sprida nyhetsbrevet

Du har fått det här nyhetsbrevet eftersom du tidigare anmält intresse via Skolfederation.se. Tipsa gärna kolleger och andra i era kontaktnät som ni tror skulle kunna vara intresserade av att ta del av informationen! Allt man behöver göra för att börja prenumerera är att fylla i sin e-postadress på Skolfederations förstasida.

Skolfederation tillhandahåller en gemensam inloggningstjänst som gör tjänsterna enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor. Skolfederation drivs av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation. Vill du inte ha dessa nyhetsbrev, avprenumerera här.