skolfederation_logotyp.jpg

skolfed_nyhetsbrev_header.jpg

En anslutning till Skolfederationen förenklar för elever att förflytta sig mellan olika system utan att behöva logga in på nytt. Det menar Marie Spetz som jobbar som pedagogisk utvecklingskonsult på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. Läs gärna intervjun med henne på vår webbplats, där du även hittar en intervju med Edward Jensinger, utvecklingschef på skol- och fritidsförvaltningen i samma stad.

Nu kan fler använda sig av eduroam

eduroam_spready.jpg

Tjänsten som låter studenter nyttja trådlösa nätverk på anslutna universitet och högskolor finns nu tillgänglig även för grund- och gymnasieskolor som en del inom Skolfederation. Nyligen genomfördes en ceremoni i .SE:s lokaler på Ringvägen i Stockholm för att fira lanseringen.

Är du nyfiken på våra kommande evenemang?

kalendarium.jpg

Just nu planerar vi vad som komma skall under året. Bland annat ligger vi i startgroparna för ett nytt erfarenhetsseminarium i Täby till hösten, samt vårt återkommande årliga seminarium. Håll gärna utkik på vår webbplats där vi har ett kalendarium. Information läggs ut kontinuerligt.

Lösningen på skolans problem stavas inte bara IT

skola_it.jpg

Digitaliseringskommissionen slår fast att Sverige är världsbäst på att bära ut datorer till eleverna, men användningen är begränsad och främst fokuserad på att skriva uppsatser och göra presentationer. Kristina Alexandersson, chef för internet i skolan på .SE, bloggar om hur en tydlig idé om vad man vill uppnå och stöd är lösningen på problematiken. Läs inlägget här

Hjälp oss att sprida nyhetsbrevet

Du har fått det här nyhetsbrevet eftersom du tidigare anmält intresse via Skolfederation.se. Tipsa gärna kolleger och andra i era kontaktnät som ni tror skulle kunna vara intresserade av att ta del av informationen! Allt man behöver göra för att börja prenumerera är att fylla i sin e-postadress på Skolfederations förstasida.

Skolfederation tillhandahåller en gemensam inloggningstjänst som gör tjänsterna enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor. Skolfederation drivs av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation. Vill du inte ha dessa nyhetsbrev, avprenumerera här.