skolfederation_logotyp.jpg

Välkommen till Erfarenhetsutbyte 17 februari

Den 17 februari 2014 bjuder Sundsvall in till ett erfarenhetsutbyte kring Skolfederation, där fokus ligger på kommunens praktiska arbete med federationen. Konferensen hålls på Åkerviksskolan, en gymnasieskola i centrala Sundsvall, och pedagoger och elever från skolan kommer att medverka under dagen.

sundsvall-560px.jpg

Sundsvall jobbar målinriktat med Skolfederation

Sundsvalls kommun ligger långt framme i IT-frågor. Vi har pratat med Lennart Henriksson som är IT-samordnare för utbildningsfrågor i Sundsvalls kommun och som redan för tre år sedan var med och digitaliserade alla klassrum i kommunens fyrtio skolor. Nästa steg är att börja utnyttja Skolfederation. Läs artikeln.

jonasryberg_wide-600x265.jpg

Skolfederation ska bli (ännu) säkrare

Det första användningsområdet för Skolfederation, och det som det talats mest om, är att ge lärare och elever smidig åtkomst till digitala lärresurser. Men det går att använda plattformen till annat också. Jonas Ryberg på Unikum vill till exempel erbjuda sitt verktyg för att hantera åtgärdsprogram för enskilda elever via Skolfederation. Innan han kan göra det måste dock federationen kompletteras med en högre säkerhetsnivå. Du hittar hela artikeln på vår hemsida.

federationer-ind13-600x265.jpg

Federationer på Internetdagarna i Stockholm

Under Internetdagarna arrangerade .SE ett heldagsevenemang om samverkan för enkel inloggning i form av en identitets- och behörighetsfederation. I evenemanget deltog företrädare för flera svenska federationsinitiativ, däribland Sambi/Skolfederation. Ett av målen för seminariet var att identifiera de viktigaste skillnaderna för olika federationer. Läs mer här.

Hjälp oss att sprida nyhetsbrevet

Du har fått det här nyhetsbrevet eftersom du tidigare anmält intresse via Skolfederation.se. Vi skickar ut nyhetsbrev ungefär två gånger per månad.

Tipsa gärna kolleger och andra i era kontaktnät som ni tror skulle kunna vara intresserade av att ta del av informationen! Allt man behöver göra för att börja prenumerera på nyhetsbrevet är att fylla i sin e-postadress nere till vänster på Skolfederations förstasida.

Skolfederation tillhandahåller en gemensam inloggningstjänst som gör tjänsterna enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor. Skolfederation drivs av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation. Vill du inte ha dessa nyhetsbrev, avprenumerera här.