skolfederation_logotyp.jpg
airballoons.png
Strid ström av nya medlemmar

Under hösten har det stadigt tillkommit nya medlemmar till Skolfederation och federationen samlar nu i slutet av oktober 37 medlemmar. Vi välkomnar bland andra Stockholm Stad och Linköpings kommun. En av de senast tillkomna är Helsingborgs stad, som på relativt kort tid gick från det första intresset till att skriva på ett avtal.

-    Vi startade ett internt projekt, Skolportal, för två och ett halvt år sedan, långt innan vi visste att det fanns någonting som hette Skolfederation. Men ett delmål i portalprojektet var att få till en gemensam inloggning till alla lärresurser och på vägen upptäckte vi Skolfederation och insåg att federationen skulle passa som hand i handske i vårt projekt, berättar Marie Spetz, projektledare på Skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Välkommen på heldag om federationslösningar
Internetdagarna är en av Sveriges viktigaste mötesplatser för personer som på olika sätt jobbar med Internet. Den 25-26 november 2013 samlas människorna som formar Internet i dag och i framtiden på Stockholm Waterfront Congress Centre för att inspireras, lära och nätverka.

I år går vi från att vara en klassisk konferens till att bli ett forum – en mötesplats – där en rad event med olika arrangörer går av stapeln samtidigt. Vi är glada att kunna bjuda in dig till heldagen om federationslösningar som vi arrangerar 25 november och nu kan vi erbjuda dig 20 procent i rabatt.
Samverkan för enkel inloggning

ill-padlock.pngInom allt fler samhällssektorer ökar behoven av organisationsöverskridande informationshantering. Hur en lättadministrerad, användarvänlig och säker inloggning mellan organisationer ska utformas är dock inte givet. För åtkomst kan användaren både behöva identifiera sig och uppgifter om dennes roll tillhandahållas. En lösning för att möta behovet av en organisationsöverskridande inloggningstjänst är att etablera en gemensam identitets- och behörighetsfederation.

En god förebild på en sådan federation är Swamid, som är den gemensamma inloggningstjänsten för svenska universitet och högskolor. Under senare tid har också andra identitets- och behörighetsfederationer etablerats. Några exempel är Svensk e-legitimation, Skolfederation, Eduroam, samt Sambi.

Målet för dagen:

• Att presentera likheter och skillnader för olika federationer.
  • Finna samverkansmöjlighet dem mellan.
  • Identifiera verksamhetsnytta och förutsättningar för gemensam inloggning.

Målgruppen för evenemanget är du som arbetar med att finna en lättadministrerad, användarvänlig och säker organisationsöverskridande inloggning.

• Datum: 25 november
  • Tid: 09.00-17.30, mingel och underhållning 17.30-21.00
  • Plats: Stockholm Waterfront
  • Kostnad: Endagsbiljett 1 000 kronor (ex moms), tvådagarsbiljett 2 000 kronor (ex moms)
  • Rabatt: Du får 20 procent i rabatt om du anger rabattkoden ind13 vid anmälan
  • Program: Här ser du programmet för dagen.
  • Anmälan: Anmäl dig via formuläret här.
Keynotes i världsklass
keynotes-nyhetsbrev.jpgVi är oerhört stolta över att  kunna presentera fyra riktigt starka keynotes som kommer att inleda Internetdagarnas två dagar för samtliga deltagare.

Läs mer om keynote-talarna här.

• Jane McGonigal, IFTF Research Affiliate Chief Creative Officer, SuperBetter Labs - 26 november
  • Jono Bacon, Ubuntu Community Manager, Canonical - 26 november
  • Rebecka MacKinnon, Senior Research Fellow, New America Foundation, Author - 25 november
  • Jimmy Wales, Founder, Wikipedia - 25 november
Evenemangen på Internetdagarna

På Internetdagarna anordnas 15 olika evenemang om Internet. Att gå på ett evenemang på Internetdagarna kostar 1 000 kronor (ex moms). Går du båda dagarna blir alltså kostnaden 2 000 kronor (ex moms). Du får 20 procent i rabatt om du anger rabattkoden ind13 vid anmälan.

Varmt välkommen!

25 november – Dag 1

26 november – Dag 2

Följ oss på Twitter!

bird_tweet.pngVisste du att vi även finns på Twitter? Där får du mer än gärna diskutera framtidens skola och digitala läromedel med oss. Vi håller dig också uppdaterad med det senaste inom Skolfederation.

Följ Skolfederation på Twitter här.

Hjälp oss att sprida nyhetsbrevet

Du har fått det här nyhetsbrevet eftersom du tidigare anmält intresse via Skolfederation.se. Vi skickar ut nyhetsbrev ungefär två gånger per månad.

Tipsa gärna kolleger och andra i era kontaktnät som ni tror skulle kunna vara intresserade av att ta del av informationen! Allt man behöver göra för att börja prenumerera på nyhetsbrevet är att fylla i sin e-postadress nere till vänster på Skolfederations förstasida.

Skolfederation tillhandahåller en gemensam inloggningstjänst som gör tjänsterna enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor. Skolfederation drivs av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation. Vill du inte ha dessa nyhetsbrev, avprenumerera här.