skolfederation_logotyp.jpg
luftballonger_nyhetsbrev.png
Kom igång med Skolfederation
Intresset för Skolfederation är fortsatt stort och många skolhuvudmän som vi har kontakt med har efterfrågat lite mer hjälp på traven för att komma igång med Skolfederation.

Därför har vi skapat en kom igång-del på webben som helt och hållet är till för er som vill ansluta er till Skolfederation. Där finns nyttan med federationen beskriven för dig som inte har så mycket förhandsinformation. Om ni har kommit lite längre och är i färd att ansluta er kan vår nya vägledning för anslutning vara till hjälp.

Besök vår Kom igång-guide här
.
Testskolan visar skarpa exempel

testskolan_puff.pngUnder Kom igång-fliken ligger också vår nya testskola som visar hur Skolfederation i praktiken kan användas för att koppla ihop sig med en tjänsteleverantör. I testskolan kan alla som är intresserade av Skolfederation få möjlighet att få en tydligare bild av vad Skolfederation kan möjliggöra för just er. I testskolan visas skarpa tjänster, och anslutningen mellan huvudman och tjänsteleverantör sker via federationen.

Nu har vi med Nexus i testskolan men vi vill gärna att fler leverantörer går med och gör det möjligt för skolor att testa just era tjänster i Skolfederation.
Hör gärna av dig till oss om du som tjänsteleverantör vill samarbeta med oss i testskolan!

Läs mer om testskolan här.

Välkommen på erfarenhetsutbyte i Sandviken!

payitforward_tavla.pngSandvikens kommun tar stafettpinnen av Uppsala kommun och bjuder in dig till ett erfarenhetsutbyte. Du är varmt välkommen att ta del av Sandviken kommuns arbete med att ansluta sig till Skolfederation.

Workshopen vänder sig till skolhuvudmän och läromedelsproducenter som är medlem eller planerar att bli medlem i Skolfederation.

Du är varmt välkommen, men det är inte långt kvar - så skynda dig och gör din anmälan redan idag!

Mer information och program finns här!

Här är Skolfederations medlemmar

heart_illustration_original.pngVi är så glada över att tillströmningen av medlemmar till federationen är så pass jämn och stadig. Det är nu det verkligen börjar ta fart. Tillsammans kan vi förbättra hur digitala lärresurser används i skolan och lägga adminstrativa mardrömmar som separat inloggning för varje enskild resurs innebär till historien. Och det är fantastiskt att ni är med på tåget.

Heja er alla!

Per i dag består Skolfederation av nedanstående medlemmar:

Hjälp oss att sprida nyhetsbrevet

Du har fått det här nyhetsbrevet eftersom du tidigare anmält intresse via Skolfederation.se. Vi skickar ut nyhetsbrev ungefär två gånger per månad.

Tipsa gärna kolleger och andra i era kontaktnät som ni tror skulle kunna vara intresserade av att ta del av informationen! Allt man behöver göra för att börja prenumerera på nyhetsbrevet är att fylla i sin e-postadress nere till vänster på Skolfederations förstasida.

Skolfederation tillhandahåller en gemensam inloggningstjänst som gör tjänsterna enkelt åtkomliga för elever och lärare i svenska skolor. Skolfederation drivs av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Du har fått detta mejl eftersom du anmält intresse för Skolfederation. Vill du inte ha dessa nyhetsbrev, avprenumerera här.