30 mars 2021

Skolfederation inför kontroll av scope i metadata

Den 5 maj kommer Skolfederation att införa kontroll av scope i det metadata som du vill ladda upp i federationsadmin. Finns inte scope kommer validatorn för metadata att visa rött och ditt metadatat accepteras inte.

Du som redan har ett metadata uppladdat hos Skolfederation behöver inte vidta några åtgärder nu. Vill du däremot ladda upp ett nytt metadata kommer Skolfederation kontrollera att det finns scope.

Exempel på scope i metadata med exempelskolan.se som värde.

<md:Extensions xmlns:shibmd="urn:mace:shibboleth:metadata:1.0">
<shibmd:Scope regexp="false">exempelskolan.se</shibmd:Scope>
</md:Extensions> (edited)

Här kan du läsa om scope och hur du sätter scope i ditt metadata.

Tveka inte att höra av dig om du har frågor. Mejla till info@skolfederation.se.