Svenskt federationsforum hos IIS

16 jun, 2017

Vårens federationsforum hölls hos IIS nya hemvist i Hammarby sjöstad. Här serverades smakprov på vad som är på gång i federationerna samt aktuell utveckling inom identifiering och informationsöverföring i skolvärlden.

Eva Sartorius berättade att E-legitimationsnämnden just nu har stort fokus på eIDAS lagkrav om elektronisk identifiering som träder i kraft om drygt ett år och som berör minst 200 offentliga organisationer i Sverige. Det blir då obligatoriskt att tillåta inloggning med utländska e-legitimationer i svenska offentliga digitala tjänster. (Det är främst tjänster som erbjuder inloggning med Mobilt BankID, BankID och Telia som berörs av lagkravet.)

– Även inom skolvärlden blir vi mer internationella, och då är standarder som Skolfederation bygger på mycket viktiga, sade Agneta Wistrand som meddelade att det i Skolfederation nu ingår totalt 198 medlemmar.

Hos universitetsnätverket Sunet och deras akademiska federation SWAMID tittar man redan på kommande standarder för federationsteknik, där OpenID Connect Federation är den hetaste kandidaten, avslöjade Pål Axelsson.

Medverkade från federationsoperatören IIS gjorde även Robert Sundin och Staffan Hagnell.

Här hittar du presentationerna:

Bilder från evenemanget hittar du på länk här.