Sundsvall satsar på eduroam

28 Apr, 2016

Sundsvall var en av de första kommunerna i Sverige som anslöt sig till eduroam och under lärarkonferensen Mittlärande för en tid sedan lanserade de eduroam i stor skala i kommunen.

– Lanseringen gick jättebra, menar Lennart Henriksson, IT-samordnare för utbildningsfrågor i Sundsvalls kommun, och vi har nu 1 500 accesspunkter fördelade över olika verksamhetslokaler i kommunen. Vi har nu nästan 3 000 unika användare men det har inte varit några problem.

Ett globalt samarbete
eduroam (education roaming) är ett globalt samarbete inom forsknings- och utbildningsvärlden för att tillgängliggöra varandras trådlösa internet (wifi). Studenter och personal på anslutna skolor och lärosäten kan därmed på ett enkelt och säkert sätt ansluta till trådlösa nätverk på andra anslutna lärosäten. Förutom på lärosätena är det möjligt att surfa på flygplatser, tågstationer och restauranger då eduroam idag finns tillgängligt på ca 7 000 platser i 54 länder.

Ökar tillgängligheten
Sundsvall har valt denna lösning för att tjänsten möjliggör enkel åtkomst till internet för elever och personal.
– Alla har inte samma tillgång till internet och med eduroam så ökar vi tillgängligheten och likvärdigheten för alla elever i kommunen, menar Lennart vidare. 15 000 personer har nu tillgång till wifi i stora delar av Sundsvall genom barn- och utbildningsförvaltningen. Därutöver tillkommer de som är anslutna via Mittuniversitetet.

eduroam i Sverige
I Sverige finns eduroam tillgängligt på omkring 800 platser via över 15 000 accesspunkter. Sunet (The Swedish National Research and Education Network) ansvarar för eduroam i Sverige och genom ett samtrafikavtal mellan Sunet och Skolfederation har användarorganisationer som är medlemmar i Skolfederation även möjlighet att bli medlemmar i eduroam-samarbetet.

Hur kan din kommun ansluta sig?
För användarorganisationer som är medlemmar i Skolfederation erbjuds eduroam som en tilläggstjänst. Vi har samlat information om eduroam under en egen flik här på webbplatsen. Missa inte den information som Linköpings kommun har sammanställt. Linköping var den allra första kommunen att ansluta sig till eduroam och de delar med sig av sina erfarenheter i en dokumentation som beskriver resan från start till pilotgenomförande.