Kommunal wifi-samverkan i fokus

13 maj, 2014

Nyligen genomfördes en halvdag i Linköping om eduroam och Skolfederation. Mantrat för dagen var ”open your laptop and be online”.

När Linköpings kommun inledde ett samarbete med Linköpings universitet 2013 var man bland de första kommunerna i Sverige att arbeta med ett lärosäte kring eduroam. Nu vill fler följa efter.

–Alla vi fått återkoppling av är positiva till eduroam. ”Det fungerar klockrent” var en kommentar vi fick av en användare. I höst kommer eduroam att finnas på många fler platser i staden, berättar Michael Lööw på LKDATA, affärsområdet för IT och kommunikation inom Linköpings kommun.

Nyttja nätet

Michael Lööw var en av deltagarna på Skolfederations seminarium i Linköping om eduroam och kommunal WiFi-samverkan. Enligt honom finns det flera fördelar med tjänsten.

–Det låter oss ersätta webbformulär med återkommande inloggning, vilket till exempel är extra viktigt för elever med funktionshinder. Det ger  också direkt åtkomst för lärarkandidater och andra studenter i kommunens skolor. En bonus i sammanhanget är att elever och personal kan nyttja nätet på flera platser, förklarar han.

Be online

Tanken med eduroam är att man som ansluten ska kunna komma till ett nytt ställe och enkelt kunna koppla upp sig mot det lokala eduroamnätet.

– Mantrat vi säger brukar vara ”open your laptop and be online”, säger Anders Nilsson som till vardags jobbar som datakonsult på Umeå universitet.

– Nästan alla inom den svenska universitets- och högskolesektorn är anslutna till eduroam. Det finns numera närmare 20 000 accesspunkter i Sverige. Det finns även bibliotek, tågstationer och flygplatser som erbjuder möjligheten för personer med ett eduroamkonto att surfa, förklarar Anders Nilsson.

Här hittar du föreläsarnas presentationer från dagen:

Staffan Hagnell

Claes-Olof Olsson