Nu kan fler använda sig av eduroam

24 mar, 2014

Tjänsten som låter studenter nyttja trådlösa nätverk på anslutna universitet och högskolor finns nu tillgänglig även för grund- och gymnasieskolor som en del inom Skolfederation.

Eduroam (en förkortning av EDUcation ROAMing) är ett samarbete mellan högskolor och universitet världen över för att underlätta nyttjandet av varandras trådlösa nätverk. En student eller anställd vars universitet är medlem i eduroam kan med andra ord även logga in på trådlösa nätverk på andra anslutna lärosäten.

Den populära tjänsten finns nu även tillgänglig för grund- och gymnasieskolor som en del inom Skolfederation. Under tisdagen genomfördes en kortare ceremoni i .SE:s lokaler på Ringvägen i Stockholm för att fira lanseringen.

Nu kommer eduroam således att erbjudas på ännu fler platser än tidigare. En student eller anställd vars universitet eller skola är medlem i eduroam kan således logga in på  trådlösa nätverk på andra högskolor, universitet och skolor som är anslutna.

Användare av SWAMID kommer i gengäld att få tillgång till eduroam via de kommunala nät som idag används i grund- och gymnasieskolan runt om i landet.

Lär dig mer om tjänsten på vår eduroamsida. Pressmeddelandet om lanseringen hittar du här.