Snart kickar vi igång testskolan

25 feb, 2013

Många är nyfikna på Skolfederation och vill gärna se exempel på tjänster i praktiken. Därför är vi i färd att lansera en testskola i början av mars. I testskolan visas skarpa tjänster, där anslutningen mellan huvudman och tjänsteleverantör sker via federationen.

Med hjälp av Skolfederation kan en skolhuvudman på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt ge enkel och säker tillgång till digitala resurser för lärare, elever och administrativ personal. Lysande, tycker många. Men andra har svårt att visualisera vad det egentligen skulle innebära. Därför lanserar vi testskolan inom kort.

Leverantörer kan visa sina tjänster som skarpa exempel där de med federativ inloggning ger tillgång till digitala resurser för lärare och elever. Det är ett ypperligt sätt för tjänsteleverantörerna att konkretisera vilken nytta federativ inloggning ger samt vilka möjligheter som öppnas. Samtidigt som skolhuvudmän får prova tjänster som erbjuds.

Den första testskolan i Skolfederation görs i samarbete med tjänsteleverantören Nexus. Om du som tjänsteleverantörer vill visa dina tjänster i testskolan ansluter ni er till federationen och vi hjälper er att bli en del av testskolan.

Vi återkommer inom kort med ytterligare information.