Federation – bra för fler än bara skolorna

26 aug, 2012

Kommunala förvaltningschefer och IT-folk är den primära målgruppen när Carl Heath, gruppledare på Göteborgsregionens kommunalförbund (GR), presenterar Skolfederation.se. Det visar sig att det inte bara är skolfolk som ser nyttan med en identitetsfederation. Den 25 september modererar Carl sessionen ”Behov och nytta med Skolfederation” på heldagsseminariet om skolan och Skolfederation.

– Det finns nytta med en federation långt utanför skolans värld, därför att det finns stora vinster både tekniskt och administrativt med att arbeta på det sätt som en federation innebär, säger han.

Ett konkret exempel som Carl Heath tar upp är gemensam inloggning till olika kommunala trådlösa nätverk, både inom och mellan kommuner – det kan vara intressant för en kulturförvaltning som har ett bibliotek med trådlöst gästnät.

Men Skolfederation.se ska trots allt i första hand vara en resurs för skolorna. Carl Heath har deltagit i arbetet med federationen ända sedan de första diskussionerna och han träffar också mycket skolpersonal. Det är inga större problem att skapa ett engagemang för federationen bland dem, tycker han.

– Lärarna är ofta de som är mest positiva när man berättar om federationen, och det finns en enkel orsak till det: det är de som sitter med den dagliga hanteringen av inloggningskonton och lösenord, och här kommer någon och erbjuder dem att slippa allt detta och istället få en enkel, gemensam inloggning till alla tjänster.

– Dessutom tycker många lärare att skolfederationen är spännande, helt enkelt.

Välkommen på seminariet Skolan och Skolfederation

Den 25 september anordnar .SE ett kostnadsfritt heldagsseminarium om skolan och Skolfederation och Carl Heath modererar sessionen ”Behov och nytta med Skolfederation”. Läs mer och anmäl dig till seminariet här.