”Viktigt att maximera tillgängligheten”

9 maj, 2012

”Maximera tillgängligheten” är vice vd Lars Åkerbloms svar på varför läromedelsförlaget Gleerups i Malmö vill vara med i Skolfederation.se. Han är affärsområdeschef för förlagets digitala lärverktyg.

Lars Åkerblom

– Det handlar om att när vi tagit fram ett digitalt läromedel, som till exempel våra nya interaktiva böcker, så vill vi förstås att det ska vara enkelt för lärare och elever att använda dem. Därför finns de interaktiva böckerna tillgängliga i PC/Mac, surfplattor och mobiltelefoner. På samma sätt underlättar Skolfederation.se användningen, och sparar mycket tid för Sveriges lärare.

–  Maximal tillgänglighet i olika plattformar och enkel åtkomst via Skolfederation är viktiga pusselbitar för att ge Sveriges skolor en enkel start med att komma igång med digitala läromedel.

Ser fram emot enklare hantering

Hos Gleerups, liksom hos de flesta andra aktörer kring Skolfederation.se, arbetar man just nu med att få den tekniska anslutningen att fungera. Till hösten räknar man med att kunna ta emot de första kunderna och Lars Åkerblom ser bland annat fram emot en enklare hantering av användare och lösenord.

– Som det är i dag har vi i första hand kontakt med enskilda lärare på skolorna och de måste var för sig lägga in sina elevers identiteter i systemet. Om federationen får det genomslag som vi hoppas på blir den hanteringen mycket rationellare för alla parter.

– På sikt räknar vi med att publicera hela vårt digitala sortiment via Skolfederation. Det viktigaste för oss är som sagt att maximera tillgängligheten.

Gleerups producerar även konventionella tryckta läromedel. Den marknaden är fortfarande betydligt större än den digitala, berättar Lars Åkerblom, men den digitala växer mycket snabbt.

Publcierat: 2012-05-09