Barnhänder skriver på dator sedd uppifrån

Support

När din skola har tecknat medlemskap i Skolfederation är det dags att tekniskt börja ansluta. På din skola har ni säkert flera administrativa processer som är sammankopplade i ett ekosystem och som behöver förberedas för Skolfederations tekniska standarder.

Teknisk wiki

För dig som tekniskt ska ansluta din skola till Skolfederation har vi samlat all tekniskt stöd, validator, metadata, anvisningstjänsten samt guider till hur man till exempeI kommer igång med att ansluta digitala tjänster i den tekniska wikin.

Användarguide för Federationsadmin

Här hittar du vår användarguide för hantering av metadata i Federationsadmin.

Tekniskt informationsmöte

På Skolfederations tekniska informationsmöten kan du som tekniskt ska ansluta till Skolfederation ställa frågor mellan kl. 15.00 – 16.00 varje tisdag under våren.

Prata med it-avdelningen

Även om det inte är du som tekniskt ska ansluta till Skolfederation kan du ändå komma i kontakt med begrepp och förkortningar/akronymer som hör till federationen. Börja alltid med att prata med din it-avdelning. Har din skola inte tillgång till egen it eller en leverantör som kan hjälpa er är första steget att upphandla en sådan.

I FAQ:n har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.

På den här sidan kan du anmäla dig till Skolfederations seminarier som handlar om skolans digitalisering och där huvudmän som funnit lösningar kan dela med sig till andra som inte har kommit lika långt och kanske inte har tillgång till samma förutsättningar att göra egna lösningar.

Vanliga tekniska begrepp i federationen

Om du har frågor kan du alltid höra av dig till oss genom att mejla: info@skolfederation.se. Vi svarar normalt inom en arbetsdag.

Om du som medlem inte har åtkomst till Federationsadmin kan vi manuellt hantera ert metadata. Vi rekommenderar att skaffa åtkomst till Federationsadmin så kan du själv hantera ditt metadata.

Lämna metadata manuellt till Moa
Lämna metadata manuellt till Skolfederation