Kom igång

När din skola är medlem i Skolfederation är det dags att börja ansluta skolans digitala system.

Utse först och främst en person som är ansvarig för att tekniskt ansluta skolan till Skolfederation. Tipsa om våra tekniska informationsträffar som är varje tisdag hela vårterminen, mellan kl. 15.00 – 16.00. Där kan du som tekniskt ska ansluta organisationen till Skolfederation ställa frågor. Det är kostnadsfritt att delta!

Vi har samlat all teknik på en separat wiki tillsammans med profiler och guider. Saknar du någon information går det bra att mejla till info@skolfederation.se.

1. Bli medlem
Innan du tekniskt kan börja ansluta måste din skola vara medlem. Fyll i formuläret för att ansöka om att bli medlem. Du kan ta del av avtal och bilagor här.

2. Kom igång med tekniken
Nästa steg för en användarorganisation kan beskrivas som en test- och labbfas. Tips för hur du som tjänsteleverantör kommer igång hittar du på sidan Kom igång för tjänsteleverantörer.

• Om du redan har avtal med en systemleverantör: Börja med att kontakta denne och berätta att ni blivit medlemmar i Skolfederation och behöver hjälpa att ansluta skolans system.
  • Har ni inget avtal med en systemleverantör: Börja med att se över er tekniska infrastruktur. I Skolfederation används den tekniska standarden SAML 2.0 och en Identity Provider (IdP) för att ansluta till så kallad single sign on-inloggning. Behöver ni upphandla en IdP finns många olika leverantörer, en del av de hittar du här. Har ni tekniskt stöd på plats (SAML 2.0 samt IdP) eller behöver ni upphandla och införa en ny teknisk lösning?
  • Utred frågan om identitets- och attributhantering. Det bästa är att börja med enkla attribut och bygga ut er källkatalog efter hand.
  • En användarorganisation i Skolfederation ska ha förmågan att identifiera och autentisera användare, exempelvis elever, och som ett resultat av detta ställa ut ett intyg. För detta ändamål behöver ni sätta upp eller anlita en IdP (Identity Provider, på svenska: identitetsintygsutgivare). På den här sidan finns integratörer som kan hjälpa till att sätta upp en IdP.

När ni har kommit igång med tekniken rekommenderar vi att ni genomför tester i vår testmiljö innan ni laddar upp er metadata till produktionsmiljön.

Är ni en skola med endast G Suite finns en konfigurationsguide på den här sidan för att ansluta.

Vill ni använda ADFS eller Azure som IdP i Skolfederation finns en film publicerad på denna sida som förklarar vilka lösningar som finns.

elev i klassrum

3. Börja ansluta tjänsteleverantörer

Därefter är det dags att ansluta en leverantör av digitalt läromedel eller -prov, de som i Skolfederation kallas tjänsteleverantörer. Om ni vill kan ni börja i testmiljön för att säkerställa att det fungerar som tänkt. Det naturliga är att börja med en tjänsteleverantör som ni har en etablerad relation med.

• Börja i liten skala och ta en tjänst i taget.
  • Välj gärna en tjänst som är lätt att komma igång med och har krav som är enkla att uppfylla, till exempel en tjänst som kräver få attribut.
  • Tänk på att alla era nuvarande rutiner kanske inte kommer att kunna rationaliseras bort på en gång.

4. Gå vidare med användandet av digitala läromedel

Skolportal Arena för lärande

I Alingsås kommun har man utvecklat skolportalen Arena för lärande som bygger på öppen källkod, som kan användas av alla. Läs mer här om Arena för lärande.

Nu är ni redo att fundera vidare kring hur ni framöver ska få ut full nytta av Skolfederation. På sidan för Tjänster och produkter har vi samlat alla digitala tjänster och produkter som återfinns i Skolfederation.

• Ni kan fortsätta med att ansluta fler tjänster och integrera med er skolportal eller utveckla en sådan portal.
  • Se detta som en långsiktig process och tänk på att det är användandet av digitala läromedel och -prov som ska styra utformningen.

Ladda ner steg-för steg-beskrivningen som pdf.