Hur går e-signering till?
- Avtalstecknaren får ett e-postmeddelande och uppmanas att signera ett nytt avtal.
- Avtalstecknaren följer en länk i e-postmeddelandet och dokumentet som ska signeras öppnas i e-signeringstjänsten Scrive.
- Avtalstecknaren sätter en signatur i markerat fält och signerar därefter med Bank-id.
- Avtalet har nu slutits, detta verifieras via e-post till båda avtalsparter.
Varför väljer Internetstiftelsen att använda e-signering?
- Det möjliggör snabbare handläggningstider
- Det bidrar till minskad pappersförbrukning och enklare lagring
- Det ger en ökad säkerhet i hela avtalsprocessen
Varför behövs personnummer till den som signerar?
- För att kunna använda Bank-id som signeringsmetod. Federationsoperatören har valt denna metod eftersom den är vedertagen och allmänt tillgänglig.
Var finns avtalet efter signering?
- Båda avtalsparter får signerade avtalsdokument i PDF-format via e-post direkt då signering gjorts. Dokumentet finns också lagrat i e-signeringstjänsten Scrive.
Var hittar jag mer information om e-signeringstjänsten Scrive?
Tillbaka till medlemsansökan