Arrangera erfarenhetsutbyte

Det har genomförts flera erfarenhetsutbyten där kommuner som Alingsås, Sandviken, Uppsala, Härryda och Sundsvall har varit värdar.

Här har man delat med sig av sina erfarenheter från arbetet att införa och använda Skolfederation; Allt från upphandlingar av läromedel, inloggningsförfarande, till vilka attribut som bör användas samt erfarenheter från lärare och elever kring användningen av digitala läromedel.

Här beskriver vi vad som krävs för att anordna ett erfarenhetsutbyte hos er och vad vi på federationsoperatören IIS kan hjälpa till med.

Varför erfarenhetsutbyte?

Skolfederations erfarenhetsutbyten är forum där man delar med sig och tar del av olika utmaningar och lösningar som är aktuella i arbetet med Skolfederation. Erfarenheterna bidrar till att bygga upp vår gemensamma kunskapsbas och är av stor vikt för både de som just påbörjat sitt arbete och för de som kommit en bit på vägen i sitt arbete med att digitalisera skolan.

Ett erfarenhetsutbyte kan anordnas av alla användarorganisationer, oberoende av hur långt man har kommit. Utöver egna erfarenheter kan även erfarenheter från andra användarorganisationer och från leverantörer vara av intresse.

Vilka deltar?

Vid tidigare erfarenhetsutbyten har deltagarna främst kommit från skolförvaltning, IT och tjänsteleverantörer. I takt med att Skolfederation och användningen av digitala läromedel används allt mer ökar intresset från pedagoger och skolledare.

Erfarenhetsutbytena är öppna för alla, även om de flesta kommer från regionen där erfarenhetsutbytet hålls.

Vill ni anordna ett erfarenhetsutbyte?

Om ni vill veta mer eller vill anmäla ert intresse att vara värd för ett erfarenhetsutbyte får ni gärna kontakta oss på info@skolfederation.se. Vi utser en kontaktperson hos oss som är med genom planering, genomförande och uppföljning.

Det är viktigt att det är användarorganisationen som är arrangör då det är användarorganisationen som är medlem i Skolfederation.

Ladda ner en guide för dig som ska arrangera ett erfarenhetsutbyte

Vad kan federationsoperatören bistå med?

Vi är flexibla och lyhörda för era önskemål. Nedan är några exempel på vad federationsoperatören skulle kunna hjälpa till med (beroende på behov och från fall till fall).

Planering

• Medverka i framtagandet av programmet
  • Bjuda in talare
  • Marknadsföra erfarenhetsutbytet bland Skolfederations medlemmar och intressenter
  • Presentera programmet och er som värd på Skolfederations webbplats
  • Administrera anmälningar
  • Engagera filmare och bekosta inspelning och livesändning av seminariet
  • Skapa ett intresse bland lokal press för evenemanget

Genomförande

• Hantera registrering av deltagarna
  • Federationsoperatören (IIS) kan medverka som talare och presentera Skolfederation

Efterarbete

• Följa upp i form av enkätundersökning
  • Hjälpa till med publicering av sändning och presentationer på Youtube och Skolfederations webbplats

Tidigare erfarenhetsutbyten

Nedan finns länkar till material från genomförda erfarenhetsutbyten

Alingsås 2016  – program och videoklipp

Helsingborg 2015 – program och videoklipp

Sundsvall 2014 – program och videoklipp

Härryda 2013 – program och presentationer

Sandviken 2013 – program

Uppsala 2013 – program och presentationer
För frågor eller mer information om erfarenhetsutbyten eller Skolfederation kontakta oss på e-post info@skolfederation.se eller telefon +46 (8) 452 35 00.