Kom i gång för tjänsteleverantörer

Se till att ansluta dina tjänster till Skolfederation. Då är det enkelt för alla skolhuvudmän att ansluta de läromedel man vill att skolans elever ska få tillgång till!

Här kan du läsa hur du som tjänsteleverantör kommer gång med inloggningsprocessen. Det finns några övergripande punkter som är viktiga att ta ställning till:

1. Besluta om vilka attribut ni behöver. (På wikisidan för teknisk information publicerar vi de attribut ni meddelar oss att ni behöver. Det underlättar för skolhuvudmännen som vill ansluta era lärresurser).
  2. Sätt upp förmågan att konsumera SAML-intyg (en SAML SP).

Här finns det flera vägar att gå och man kan välja lösningar baserat på öppen källkod eller kommersiella produkter och tjänster. Det finns en lista här över integratörer och konsulter som själva anmält att de arbetar med Skolfederation.

Genom att söka på internet kan du hitta guider som hjälper er att komma igång med er valda SAML SP.

1. Ta ställning till hur ni vill hantera IdP-discovery.

Om användare går direkt till er tjänst utan att komma via en skolportal (vilket inte måste vara ett tillåtet användarfall) så behöver ni ta reda på om användaren vill använda sin skolinloggning (skolfederation) och, om så är fallet, vilken IdP som kan intyga användarens identitet. Olika tjänsteleverantörer löser detta på olika sätt. Vissa dirigerar användaren till federationens centrala anvisningstjänst vilket vi rekommenderar enbart som en sista utväg. Andra löser detta med en egen anvisningstjänst i kombination med smart logik som att spåra IP-range, m. m.