Föreningen Sambruk och Internetstiftelsen arrangerar en workshop och bjuder in till en eftermiddag där vi diskuterar vad som ska ske efter Egil. Hur kan vi strömlinjeforma och automatisera flödet från beställning av en digital produkt till att rätt person kan få produkten levererad och kan använda den?
Med Skolfederation togs ett jättekliv för att underlätta användningen av digitala läromedel. Med hjälp av SS12000 och till exempel EGIL-klienten kan vi nu också skapa, underhålla och radera användarkonton i digitala läromedel. Ändå återstår en hel del administration när man ska komma igång med en digital produkt, både för läraren som ska använda den och för personal som arbetar med olika former av administration och teknik. Vad är det som fattas? All information som krävs för att automatisera processen borde finnas!
Vi tittar på hela processen hur det kan gå till när digitala läromedel beställs, hur ”integrationen” skapas till hur rätt elev får tillgång till rätt produkt och att rätt lärare får tillgång till produkten med eventuella lärarbehörigheter. Vad behövs för att en beställning av en viss digital produkt ska resultera i att hela kedjan fungerar, oavsett hur vägen ser ut med olika portaler eller andra beställningssystem? Vad är det som måste hända bakom portalerna?
När: 3 oktober 2019 kl. 12.30-17.00. Från 12.30 serveras något lätt att äta!
Var: I Internetstiftelsens lokaler, Hammarby Kaj 10D (karta) eller via länk
Anmälan: Fyll i formuläret i länken
AGENDA
13.00 Välkommen och introduktion av dagen
13.10 Nulägesanalys
13.30 Kända hinder och problem för goda lösningar
13.50 Vad bör eftersträvas
14.50 PAUS
15.05 Vad är det som saknas?
15.35 Vem gör vad
16.00 Nästa steg
16.30 Avslut