barnhand pekar på datorskärm

Aktuellt

Vi håller oss och dig uppdaterade om vad som händer i federationsvärlden. I menyn kan du också ta del av vårt kalendarium.

Vi fyller på kalendariet regelbundet med våra populära kurser och seminarier så att du hela tiden kan se vad som är på gång. Längre ner på sidan kan skriva upp dig på vårt nyhetsbrev – på så sätt missar du inte vad som händer i federationsvärlden.

Två elever står framför en glasdörr och tittar på en dator.

Skolfederation är en del av skolans digitala infrastruktur

91% av Sveriges elever går i en skola som är medlem i Skolfederation. Det innebär att över 1,3 miljoner elever har möjlighet att logga in och nå alla sina digitala lärresurser med endast ett lösenord, så kallad single sign on, varje dag!Det är enkelt att bli medlem i Skolfederation och när du anslutit skolans system tekniskt, bidrar Skolfederation med fördelar som är till nytta när ni digitaliserar.

Tre gymnasieelever sitter vid ett fönster och använder mobiltelefon och dator.

Digital kompetens på agendan imorgon den 25 oktober!

Det är fortfarande möjligt att anmäla sig till morgondagens seminarium om digital kompetens inför digitala nationella prov.Vi har återigen bjudit in Kristina Alexanderson som är en av Sveriges ledande experter inom digital kompetens i skolan!

En lärare sitter vid sitt skrivbord och tittar på sin laptop.

Logga in till nationella betygsdatabasen (Beda) via Skolfederation i höst!

I september 2023 flyttar Universitets- och högskolerådet (UHR) den nationella betygsdatabasen till en ny teknisk plattform, med en ny inloggningstjänst.

Elev räknar matte i ett räknehäfte med en dator framför sig.

Förbered din organisation för digitala nationella prov – seminarium den 10 maj!

I seminariet på temat att göra sin organisation DNP-redo den 10 maj, deltar Skolverket och ramar in vad huvudmännen behöver förbereda inför digitala nationella prov och vi kan presentera tre olika perspektiv från tre olika huvudmän som kommit en god bit på vägen i sina förberedelser.

Leksaksskrivbord i legominiatyr med dator, stol, lampa.

Teknisk information flyttad till wiki

Nu finns all teknisk information samlad på en wikisida!

Händer som skriver på en dator

Skolfederation upphör erbjuda tilläggsavtalet mini!

Från och med 13 mars 2023 är det inte längre möjligt att teckna tilläggsavtalet mini för medlemskap i Skolfederation.

Lärare och elever i klassrummet

Skolfederation justerar priser för skolhuvudmän

Skolfederation har sedan 2012 erbjudit sin tjänst utan prisjustering. Vi utvecklar nu vår prismodell så att den ger en mer rättvis kostnadsfördelning utifrån våra medlemmars storlek. Från och med den 13 mars 2023 justera justerar vi därför priset.

nätverkskablar-på-tangentbord

Ny teknisk profil för SAML WebSSO för Skolfederation

Från och med den 8 mars 2023 publicerar vi en ny teknisk profil för SAML WebSSO för Skolfederation. Profilen ersätter nuvarande teknisk bilaga 1.

SiS generell bild

Standarden SS 12000:2020/KORR 1:2022 är publicerad på SIS webbplats

Den nya versionen SS 12000:2020/KORR 1:2022, ersätter SS 12000:2020 och finns nu att ladda ner från SIS webbplats.