Skolverket tar fram digitala nationella prov på uppdrag av regeringen. Centralt är att proven ska kunna genomföras och bedömas likvärdigt, rättssäkert och effektivt. Att digitalisera de nationella proven minskar även lärarnas arbetsbörda. Men de digitala proven ställer också nya organisatoriska och tekniska krav på huvudmannen.
Under seminariet redogörs för erfarenheterna från Skolverkets försöksverksamhet och deras fortsatta arbete. De tekniska kraven på huvudmannens infrastruktur diskuteras och då speciellt kraven på inloggning och förmåga att föra över användaruppgifter till Skolverket. Vi undersöker även intresse och möjligheterna till samarbeten för att effektivisera och underlätta arbetet med att leva upp till de krav som digitala nationella prov ställer.
Seminariet sker digitalt i videokonferenssystemet Zoom och är kostnadsfritt.
Inledning: Jan Hylén, Education Analytics
Swedish Edtech Industry: Johanna Karlén, Swedish Edtech Industry
Synergi mellan hantering av DNP och digitala läromedel: Ulf Timerdahl, Föreningen Sambruk
Resultatet från mentifrågorna finns här
Frågor från chatten finns här
09:00 | Inledning: Jan Hylén, Education Analytics | |
|
||
Status och planer för digitala nationella prov (DNP): Anders Brick, Skolverket | ||
|
||
Lärdomar från försöksverksamheten: Jenny Sellberg och Richard Walls, Skolverket | ||
|
||
Fallstudie med huvudmän från försöksverksamheten: Anders Eriksson, Vimmerby kommun | ||
Presentation av diskussionsfråga | ||
Krav på lösningar och leverantör | ||
|
||
Synergi mellan hantering av DNP och digitala läromedel: Ulf Timerdahl, Föreningen Sambruk | ||
|
||
10:35 | Paus | |
10:45 | Redovisnings av mentifrågor | |
Gruppdiskussioner | ||
Summering av gruppdiskussionerna | ||
Panel: Om fortsatt arbete | ||
|
||
Sammanfattning | ||
12:00 |