I takt med att digitala läromedel blir allt viktigare ställs ökade krav på skolhuvudmannens hantering av dem. Seminariet behandlar hur skolhuvudmannen kan utveckla en effektiv och smidig process för hantering av digitala läromedel. Vi tar utgångspunkt i den modellprocess som SIS utarbetar inom arbetsgruppen för Digitala lärresurser (TK450/AG6).
Hur bör processen implementeras och vilka delar kan automatiseras? Vilka är de närliggande målen? Och vad behöver göras närmast för att föra arbetet framåt?
Seminariet är en fortsättning på seminariet den 4 nov 2020.
Seminariet sker digitalt i videokonferenssystemet Zoom och är kostnadsfritt.
Inledning: Staffan Hagnell, Internetstiftelsen
Digitala läromedel – från val till undervisning: Johanna Karlén, Swedish Edtech
Att beställa det man behöver: Andreas Galistel, Läromedia
Flöde läromedelstjänst: Leo Eriksson, Göteborgsregionen
Sambruks arbete från ax till limpa: Britta Sandblom, Föreningen Sambruk
Digitala läromedel – från val till undervisning: Per Pennegård, Ängelholms kommun
Här finns sammanställningen av diskussionsfrågorna
Här finns resultatet av mentifrågorna
Frågor från chatten finns här
09:00 | Inledning: Staffan Hagnell, Internetstiftelsen | |
09:10 | Från val av digitala läromedel till inloggning, en modellprocess: | |
Johanna Karlén, Swedish Edtech Industry | ||
|
||
Vad är en ”Beställningsportal” och status för BoL-projektet: | ||
Andreas Galistel, Läromedia och Leo Eriksson, Göteborgsregionen | ||
Panel: Vilka beställningsportaler kan förväntas? | ||
|
||
Sambruks arbete från ax till limpa i praktiken: Britta Sandblom och Ulf Timerdahl, Föreningen Sambruk | ||
|
||
Panel: Hantering av affärsmodeller | ||
|
||
10:30 | Paus | |
10:40 | Gruppdiskussioner | |
Summering av gruppdiskussionerna | ||
Panel: Om fortsatt arbete | ||
|
||
Sammanfattning av dagen | ||
12:00 |