När användningen av digitala läromedel- och prov ökar, så ökar också kraven på användarnas säkerhet. Skolan hanterar dagligen stora mängder känsliga personuppgifter i många olika digitala tjänster och system och det är av stor vikt att autentiseringen lever upp till de krav som ställs av GDPR. Skolverket som har regeringens uppdrag att digitalisera nationella proven kommer att ställa krav på en säker autentisering för pedagoger och personal som behöva nå provtjänsten i vilken eleverna ska göra sina digitala nationella prov. Hur den lösningen kommer att se ut är inte bestämt idag, men det är skolhuvudmannens ansvar att tillgodose en säker autentisering för personalen till 2023 när digitala nationella prov är verklighet.
För att stimulera öppna och spontana diskussioner väljer vi att inte spela in seminarierna.
Datum: 2020-11-18
Tid: Kl 09:00-12:00
Hur: Via videoverktyget Zoom
Länk att ansluta: Vi informerar länk i god tid innan eventet.
Autentisering för inloggning till digitala tjänster i skolan – Rasmus Larsson, Internetstiftelsen
eID för medarbetare – Eva Sartorius, DIGG
Autentisering för inloggning till Skolverkets provtjänst – Aras Kazemi och Edin Nuhic, Skolverket
Digital identitet för studenter Leif Johansson, Sunet
Stark autentisering i skolans digitala miljö – Bengt Wällstedt, Ängelholms kommun
Här finns sammanställningen av anteckningarna
Frågor från chatten finns här
Resultat av mentifrågorna finns här
AGENDA
09:00 | Inledning | |
Krav på skolhuvudmannens autentisering: | ||
eID för skolpersonal – Eva Sartorius, DIGG | ||
Vilka krav ställer Skolverket på försöksskolorna? Skolverket | ||
eduID som autentiseringslösning – Leif Johansson, SUNET | ||
Fallstudie | ||
Pilot med stark autentisering – Bengt Wällstedt, Ängelholms kommun | ||
Panelsamtal | ||
Eva Sartorius, DIGG | ||
Skolverket | ||
Bengt Wällstedt, Ängelholms kommun | ||
Håkan Persson, Haninge kommun | ||
Jan-Erik Schuch, Unikum | ||
10:20 | Paus | |
10:30 | Gruppdiskussioner | |
Sammanfattning av gruppdiskussionerna | ||
Panel: Vision, lösningar och fortsatt arbete | ||
12:00 | Sammanfattning | |