Seminariet behandlar förutsättningar och möjligheter för Skolhuvudmän att etablera en effektiv process för sin hantering av digitala läromedel.
Utgångspunkten för seminariet är dels det nationella arbetet som SIS TK450 startar nu och dels BoL-gruppens (Beställning och Leverans) arbete med att ta fram API:er mellan webbshopar (portaler) och läromedelsproducenter. Gruppen arbetar under ledning av Sambruk och driver nu ett praktiskt implementationsarbete. Under seminariet ställer vi oss frågan vad status är för BoL-gruppens arbete och vad som därutöver krävs av huvudmannen för att bygga sin process för en effektiv och smidig hantering av digitala läromedel.
Seminariet är en uppföljning av erfarenhetsutbyte i Göteborg den 27 maj med rubriken ”Effektiv hantering av digitala läromedel”, där BoL-gruppen presenterade sitt arbete
För att stimulera öppna och spontana diskussioner väljer vi att inte spela in seminarierna.
Datum: 2020-11-04
Tid: Kl 09:00-12:00
Hur: Via videoverktyget Zoom
Länk att ansluta: Vi informerar länk i god tid innan eventet.
Inledning Internetstiftelsen
Flöde för läromedelstjänst – Göteborgsregionen
Digital beställning – Markaryds kommun
SIS TK450/AG6: Nationellt arbete med beställning och leverans av digitala lärresurser – Swedish Edtech Industry
Läs sammanställningen av anteckningarna här.
Mentifrågorna finns här.
Frågor från chatten finns här
AGENDA
09:00 | Inledning | |
Kort summering av tidigare aktiviteter | ||
Arbetet med en effektiv beställning av digitala läromedel | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
Mentifrågor | ||
Panel: Ett effektivt utvecklingsarbete för sektorn | ||
Deltagare: | ||
Andreas Galistel, Läromedia | ||
Britta Sandblom, Föreningen Sambruk | ||
Johanna Karlén, Swedish Edtech | ||
Leo Eriksson, Göteborgsregionen | ||
Mats Pålsson, Markaryd kommun | ||
Sebastian Matuska, Skolon | ||
Åsa Gustavsson, Höglandets It | ||
Paus (10 min) | ||
Gruppdiskussion | ||
För huvudmans process för hantering av digitala läromedel beskriv följande:
|
||
Genomgång av gruppdiskussionerna | ||
Avslut och fortsatt arbete | ||